Аналіз впливу маси датчиків на модальні характеристики надлегкого крила за допомогою метода скінчених елементів

Автор(и)

  • Леонід Заворотинський КПІ ім. Ігоря Сікорського, Україна
  • Дмитро Конотоп КПІ ім. Ігоря Сікорського, Україна

DOI:

https://doi.org/10.20535/0203-3771492025334115

Ключові слова:

аеропружність, вплив маси датчиків, наземні частотні випробування, модальний аналіз, метод скінченних елементів

Анотація

Сучасні тенденції розвитку авіації спрямовані на мінімізацію маси конструкцій з метою збільшення корисного навантаження. Ця тенденція, особливо помітна в легкій авіації та сфері БПЛА, ускладнює проведення наземних частотних випробувань через низьку масу конструкції об’єктів, що досліджуються. Ці труднощі пов’язані з необхідністю розміщення додаткової маси на поверхні ЛА для отримання його модальної моделі. Дана маса призводить до зниження точності математичної моделі у випадку її неврахування. Метою роботи є дослідження впливу маси датчиків на модальні характеристики конструкції (частота та форма коливань) під час наземних частотних випробувань. У статті було проведено розрахунок за допомогою методу скінчених елементів на моделі надлегкого крила. Дослідження проводились для 5 різних випадків. Було проведено порівняння отриманих результатів, що наведено у таблиці 1 та 2. Аналіз показав тенденцію до зменшення власних частот конструкції та зміщенню форм коливань зі збільшенням маси. Отримані результати вказують на значний вплив додаткової маси на модальні характеристики. Це у свою чергу вказує на необхідність проведення експериментальних досліджень та  розробки методики проведення наземних частотних випробувань на легких конструкціях для отримання реальних модальних характеристик конструкції.

Посилання

R. L. Bisplinghoff, H. Ashley, and R. L. Halfman, Aeroelasticity. Mineola, NY: Dover publications, INC., 1983.

J. R. Wright and J. E. Cooper, Introduction to Aircraft Aeroelasticity and Loads. Chichester, UK: John Wiley & Sons Ltd (Aerospace series), 2007.

D. H. Hodges and G. A. Pierce, Introduction to structural dynamics and aeroelasticity (2d). New York: Cambridge University Press, 2011.

H. Djojodihardjo, Introduction to Aeroelasticity With Case-Studies. Singapore: Springer Nature Singapore Pte Ltd., 2023.

European Union Aviation Safety Agency [EASA], ‘Certification Specifications and Acceptable Means of Compliance for Large Aeroplanes’, 1 2023. [Online]. Available: https://www.easa.europa.eu/en/document-library/certification-specifications/cs-25-amendment-28. [Accessed: Apr. 28, 2025]

O. Døssing and Brüel&Kjær, Structural Testing Part 2. Modal Analysis and Simulation. Denmark, 1988. [Online]. Available: https://www.bksv.com/media/doc/br0507.pdf. [Accessed: May 6, 2025].

Brüel & Kjær, Experimental Modal Analysis. 2003. [Online]. Available: https://hnutest.hnu.edu.cn/pdf/20150826110815181.pdf. [Accessed: May 6, 2025].

Measuring Vibration with Accelerometers. [Online serial]. Available: https://www.ni.com/en/shop/data-acquisition/sensor-fundamentals/measuring-vibration-with-accelerometers.html. [Accessed: Apr. 28, 2025].

L. A. Zavorotynskyi and D. I. Konotop, "Challenges during ground vibration testing of flexible light aircraft," in XVI International Student Conference ‘INTELLIGENCE. INTEGRATION. RELIABILITY.’, Kyiv, Ukraine: National Technical University of Ukraine ‘Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute’, 2024, pp. 70–71. [Online]. Available: https://ki.kpi.ua/wp-content/uploads/2024/12/Book%20of%20theses%20IRR%202024.pdf. [Accessed: Apr. 28, 2025].

N. H. Baharin and R. A. Rahman, “Effect of accelerometer mass on thin plate vibration,” Jurnal Mekanikal, (No.29), pp. 100–111, 2009.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-15

Номер

Розділ

Механіка елементів конструкцій