Система керування аеропружними коливаннями безпілотного повітряного судна
DOI:
https://doi.org/10.20535/0203-3771482024318185Ключові слова:
система керування, ПІД-регулятор, аеропружністьАнотація
Запропоновано систему керування, яка дозволяє зменшити амплітуду і час аеропружних коливань крила безпілотного повітряного судна, активно змінюючи його форму. Зміна форми досягається за рахунок керуючих поверхонь крила. Система керувань містить коригуючу ланку, яка синтезується одним із відомих методів, зокрема, логарифмічних частотних характеристик. В прикладних математичних та конструкторських програмних пакетах проведено напівнатурне моделювання. На прикладі елеронів крила та коригуючої ланки у вигляді ПІД-регулятора, проведено оцінку ефективності системи керування аеропружністю. Показано, що підбором пропорційного та інтегрального коефіцієнтів коригуючої ланки в системі керування можна збільшити критичну швидкість флатеру крила безпілотного літального апарату.
Посилання
Unmannned Aerical Vehicle (UAV) Market [Електронний ресурс] // for-tunebusinessinsights.com – 2024. – Режим доступу до ресурсу: https://www.fortunebusinessinsights.com/industry-reports/unmanned-aerial-vehicle-uav-market-101603
Guide To Ukraine's Long Range Attack Drones [Електронний ресурс] // hisutton.com – 2024. – Режим доступу до ресурсу: http://www.hisutton.com/Ukraine-OWA-UAVs.html.
Cooper J. E., Wright J. R. Introduction to Aircraft Aeroelasticity and Loads. Wiley & Sons, Limited, John, 2015. 576 p.
Бондаренко О. М. Можливості методу скінчених елементів для аналізу аеропружності крила літака легкого класу // О. М. Бондаренко, М. Ю. Федоренко. – Механіка гіроскопічних систем. Науково-технічний збірник. Київ: КПІ ім. Ігоря Сікорського – Випуск 47. – 2024. – С. 110-122 DOI: https://doi.org/10.20535/0203-3771472024307685 .
Simcenter Nastran Aeroelastic Analysis User's Guide. © 2019 Siemens Product Lifecycle Management Software Inc. All Rights Reserved. Режим доступу: https://docs.plm.automation.siemens.com/data_services/resources/scnastran/2020_1/help/tdoc/en_US/pdf/aeroelastic.pdf.
Dowell E. H. Modern Course in Aeroelasticity: Fifth Revised and Enlarged Edition. Springer, 2014. – 700 p.
Application of Aeroelastic Tailoring for Load Alleviation on a Flying De-monstrator Wing / Wolf Krüger, Yasser Meddaikar, Johannes Dillinger, Ju-rij Sodja, Roeland De Breuker. [Електронний ресурс] mdpi.com – 2022. – Режим доступу до ресурсу: https://www.mdpi.com/2226-4310/9/10/535.
Successful demonstration of active flutter suppression [Електронний ресурс] // dlr.de – 2023. – Режим доступу до ресурсу:
https://www.dlr.de/en/latest/news/2023/03/scientists-tame-dreaded-aviation-phenomenon.
Katz J, Plotkin A, Low Speed Aerodynamics – Second edition, Cambridge University Press New York, 2001.
Anderson J. D. Fundamentals of aerodynamics. New York: McGraw-Hill, 1984. 563 p.
Dorf R. C., Bishop R. H. Modern Control Systems. – Prentice Hall, 2008. – 1018 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).