Перспективи застосування смарт-матеріалів у конструкції літака
DOI:
https://doi.org/10.20535/0203-3771432022275342Ключові слова:
матеріали з «ефектом пам’яті форми», СМАРТ-матеріали, генератори вихрів, закрилок Герні, адаптивна кінцівка крилаАнотація
У роботі досліджено умови використання матеріалів з пам’яттю форми (SMART-матеріалів) у конструюванні літальних апаратів з метою покращення їх аеродинамічних та експлуатаційних характеристик.
Найбільш вірогідне застосування матеріалів SMART для локальних змін геометрії агрегатів літака, які не відповідають за міцність і ресурс конструкції літака. Але такі авіаційні агрегати здатні при необхідності поліпшити характеристики літака.
З огляду на наявний арсенал технічних засобів, які використовуються в практиці літакобудування для покращення льотно-технічних характеристик, у статті наведено найбільш прийнятні варіанти використання матеріалів SMART, а саме: вихрогенераторів, закрилків Анрі та адаптивного завершення крила.
Посилання
Civil aviation planes carry 4 billion passengers every hour. – Режим досту-пу URL: https://news.un.org/ru/story/2019/12/1368681.
Затрати на авіаційний транспорт – Режим доступу URL:https://ecfor.ru/publication/12_zatraty-na-transport/.
European Aviation Safety Agency. Certification Specifications for Large Aeroplanes CS-25 –2006. – Режим доступу URL: http://www.ulc.gov.pl/_download/ltt/standatdy/CS-25_2_en.pdf.
Електронне видання – Режим доступу URL:http://pro-samolet.ru/blog-pro-samolet/1107-smart-skin-for-aircraft.
Jian Sun. Morphing aircraft based on smart materials and structures/ Jian Sun, Qinghua Guan, Yanju Liu, Jinsong Leng: A state-of-the-art review. Journal of Intelligent Material Systems and Structures. 1–24. DOI: 10.1177/1045389X16629569 jim.sagepub.com.
Lerner E. J. Biomimetic Nanotechnology / The In Vol.10. P. 16-19. OECD. Environmental Outlook to 2030, 2008.
Кожина Т. Д, Ерошков В. Ю. Обзор перспектив разработки и применения композиционных и интеллектуальных конструкционных материалов в авиации, на транспорте и энергетике: [SCIENTIFIC RESEARCH AND THEIR PRACTICAL APPLICATION. MODERN STATE AND WAYS OF DEVELOPMENT ‘2013]./ Т. Д. Кожина, В. Ю. Ерошков – РГАТУ им. П. А. Соловьева, 2013.– С. 35–43.
Електронне видання – Режим доступу URL: https://www.nasa.gov/ames/feature/go-go-green-wing-mighty-morphing-materials-in-aircraft-design.
Електронне видання – Режим доступу URL: https://zoom.cnews.ru/rnd/article/item/morfnoe_krylo_istrebitelej_budushchego_zabytye_istoki/1.
Електронне видання – Режим доступу URL: https://www.sciencedirect.com/topics/engineering/adaptive-wing.
Энциклопедия «Авиация». - М.: Научное изд.: Большая российская энциклопедия – ЦАГИ им. проф. Н. Е. Жуковского, 1994. – 735 с.
Bruce R. Fox, Stephen J. Fox . Retractable vortex generator for reducing stall speed. Patent US 8657238B2. Feb.25.2014 Retractable vortex generator. EP 1896323B1. 17.06.2009.
Аббас Ф. М. Методика экспериментального определения влияния генераторов вихрей на аэродинамические характеристики крыла при различных углах атаки : дис. канд. техн. наук : 05.07.01 / Аббас Фадиль Махмуд – Київ, 2008. – 172 с.
Електронне видання – Режим доступу URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Gurney_flap
Електронне видання – Режим доступу URL: https://www.hindawi.com/journals/ijae/2019/9875968/
Електронне видання – Режим доступу URL: https://thepresentation.ru/uncategorized/innovatsionnye-ustroystva-zakontsovki-kryla
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).